Zonder experiment geen succesvolle innovatie. Dat gaat onvermijdelijk gepaard met mislukkingen, aannames die niet blijken te kloppen en vergissingen waarvan je het schaamrood op je kaken zou kunnen krijgen. Toch hoort dit er allemaal bij. Sterker nog: hoe meer mislukkingen hoe sneller je leert. Thomas Edison verwoordde het mooi: ‘I have not failed, I have just found 10.000 ways that won’t work.’

 

Falen dus moeten we. Veel en vaak. Dat blijkt nog best een lastige opgave voor veel mensen en organisaties. Onze focus op Operational Excellence en Strategische Planning helpt dan niet. Om te kunnen leren helpt het als je je vrij en veilig voelt om te mislukken.

 

Interessant om te zien hoe ze dat doen bij Google X, het innovatielab van Google, waar ze werken aan grote risicovolle experimenten. Astro Teller directeur van de Moonshot Factory van Google deelt zijn ervaringen in een TED-talk. Zijn geheim: vier mislukkingen!

 

Bekijk hier de TED-talk van Astro Teller